KUTAK ZA UČENIKE KOJI IMAJU TEŠKOĆE ČITANJA (DISLEKSIJA)
Autor: Administrator , 23. 1. 2024.
Prilagodba sadržajno-metodičkih sadržaja namijenjena je učenicima s teškoćama u čitanju u smislu unapređenja aktivnoga pristupa čitanju i učenju. Za aktivno čitanje potrebno je osigurati zanimljiv materijal koji neće stvarati otpor, a čitanje će učiniti učinkovitim. Kako bi postigli navedeno, potrebno je učenicima prilagoditi jezičnu razinu. Primjerena jezična razina olakšat će dekodiranje i pomoći učenicima da se koriste vlastitim jezičnim iskustvom.
Prava o školovanju učenika s disleksijom i teškoćama u učenju regulirana su raznim Pravilnicima, naputcima i uputama. Uobičajeno je da djeca s disleksijom nemaju teškoća u govornome jeziku i najčešće se teškoće uočavaju prilikom učenja čitanja. Jedan od velikih pomaka u želji da djeca s disleksijom zavole čitanje je nacionalna kampanja „I ja želim čitati“ u organizaciji Hrvatskoga knjižničarskog društva koja djeluje od 2017. godine. Cilj je kampanje upozoriti javnost na nedostatak sustavnoga istraživanja teškoća čitanja i nedostatne produkcije građe lagane za čitanje, čemu je najveća prepreka postojeći Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima.
U našoj knjižnici, za učenike s teškoćama čitanja osigurali smo udžbenike i lektirne naslove koji su prilagođeni prema IFLA-inim smjernicama za prilagodbu teksta.
•smanjiti količinu teksta
•na početku rečenice staviti imenicu ili glagol
•rečenice trebaju biti kratke i jasne
• iznositi kratke i jasne informacije
• zadržati emocionalni doživljaj teksta
• izbaciti riječi okidače
• poštovati kronološki slijed radnje
• objasniti nepoznate riječi
• koristiti font Arial
• veličina fonta 16
• poravnanje ulijevo.
Učenici čitaju lektire prilagođene i napisane jednostavnim jezikom. Nakon čitanja prilagođenog teksta učenik je usvojio sve informacije i može ravnopravno sudjelovati u nastavnom procesu.
Ivana Bandić Štrbac, mag. bibl.
Ivana Šabić, prof.logopedije
Matična škola i PŠ Košute
1. 8:00-8:45
2. 8:50-9:35
3. 9:40-10:25
VELIKI ODMOR 10:25-10:40
4. 10:45-11:30
5. 11:35-12:20
6. 12:25-13:10
PŠ Grab
1. 7:45-8:30
2. 8:35-9:20
3. 9:25-10:10
VELIKI ODMOR 10:10-10:25
4. 10:30-11:15
5. 11:20-12:05
6. 12:10-12:55
IZJAVA
Poštovani, kao v.d. ravnatelja Osnovne škole Trilj, ovim putem želim obavijestiti javnost i nadležne institucije o incidentu koji se dogodio u našoj školi jutros, 23. svibnja 2025. godine, oko 8:45 sati. Tijekom malog odmora, u prostoru školskog sanitarnog čvora došlo je do sukoba između učenika, prilikom kojeg je jedan od njih aktivirao suzavac. Kao posljedica toga, nekoliko učenika zadobilo je lakše tjelesne ozljede te su hitno prevezeni u najbližu zdravstvenu ustanovu. Osim izravno pogođenih učenika, veći broj djece i djelatnika škole požalio se na simptome izloženosti suzavcu, uključujući kašalj, iritaciju očiju i poteškoće s disanjem. U suradnji s nadležnim službama odmah smo poduzeli sve potrebne mjere – prostor škole u kojemu je bačen suzavac je evakuiran te su pozvani policija i hitna pomoć. Zbog izvanredne situacije i u cilju zaštite zdravlja i sigurnosti učenika i djelatnika, nastava u za učenike od petog do osmog razreda Matične škole danas je obustavljena. Roditelji su obaviješteni, a učenici će biti upućeni kućama uz preporuku da se, ukoliko osjete bilo kakve simptome, jave svome liječniku. Škola će u potpunosti surađivati s nadležnim tijelima u utvrđivanju okolnosti incidenta te će se prema odgovornima poduzeti odgovarajuće mjere u skladu s propisima i pravilnicima. Sigurnost naših učenika i djelatnika uvijek nam je na prvom mjestu. Iskreno nam je žao zbog svega što se dogodilo i zahvaljujemo svima koji su brzo reagirali i pomogli u rješavanju ove situacije. v.d. ravantelja Davor Hrgović