2025-03-19 18:58:00 Ogledni primjer aktivnosti za darovite učenike i učenike s teškoćama Plava umjetnost kroz znanost: Istraživanje svjetlosti i kemije kroz tehniku cijanotipije Autorica: Ivana Marić Zerdun U sklopu obrazovanja darovitih učenika, osmišljena je aktivnost cijanotipije kao interdisciplinarna radionica koja povezuje kemiju, fiziku i umjetnost. Aktivnost omogućuje učenicima da kroz istraživački pristup upoznaju ulogu UV svjetlosti u izazivanju kemijskih promjena, razvijaju razumijevanje oksido-redukcijskih reakcija, i povezuju znanstvenu metodu s vlastitim umjetničkim izrazom. Kroz posebno oblikovane radne listove i praktične zadatke, učenici stječu znanja o interakciji svjetlosti i tvari, te razvijaju vještine potrebne za suvremeno istraživačko učenje. Ukupno: 4 školska sata. Važnost istraživačkog pristupa Istraživački pristup omogućava darovitim učenicima samostalno postavljanje pitanja, izvođenje pokusa i donošenje zaključaka na temelju stvarnih opažanja. Takav način rada razvija kritičko mišljenje, kreativnost, znanstvenu pismenost i samostalnost u učenju. Radionica “Plava umjetnost kroz znanost” nudi iskustveni oblik učenja, gdje se apstraktne kemijske reakcije povezuju s konkretnim vizualnim rezultatima. Time učenici usvajaju znanje na višoj razini i motiviraju se za daljnje istraživanje. Aktivnosti unutar radionice cijanotipije 1. UV zrake Sunčeve svjetlosti i promjene na papiru Učenici promatraju kako sunčeva svjetlost (UV zračenje) uzrokuje promjene na papiru premazanom posebnom otopinom. Prate kako se iz bezbojnog premaza formira intenzivan plavi otisak. Uspoređuju izložene i neizložene dijelove papira te dokumentiraju opažanja u radni list. 2. Što je prusko plavilo? – kemija iza otiska Kroz predavanje i demonstraciju, učenici analiziraju kemijske reakcije koje vode do nastanka pigmenta. Istražuju što se događa s tvarima na papiru – kako UV svjetlost mijenja njihova svojstva, te kako reakcija rezultira neizbrisivim plavim tragom. 3. Moja plava priča – stvaranje umjetničkog otiska Učenici osmišljavaju vlastiti kreativni kompozicijski otisak, biraju motive (lišće, cvijeće, geometrijski oblici), izlažu papir s motivima svjetlu i izrađuju cijanotipijski rad. Nakon ispiranja i sušenja, prezentiraju svoje radove, objašnjavajući nastali uzorak i reakciju.
Povezanost sa suvremenim znanjem i održivošću Kroz temu svjetlosti, kemije i pigmenta, učenici dolaze u doticaj sa znanjima iz fotokemije, materijalne znanosti, ali i povijesti fotografije. Uče o tome kako se slični procesi primjenjuju u solarnoj energiji, UV senzorima, fotopapirima i zaštiti okoliša. Aktivnost potiče svijest o održivoj tehnologiji i važnosti korištenja energije svjetlosti.
Zaključak Radionica “Plava umjetnost kroz znanost” predstavlja ogledni primjer kako se obrazovanje darovitih učenika može temeljiti na interdisciplinarnom i iskustvenom pristupu. Učenici razvijaju znanstvenu radoznalost, istraživačke i analitičke vještine, te povezuju prirodne procese sa stvaralaštvom i izražavanjem. Korištenjem ovakvih aktivnosti, škola potiče razvoj darovitih pojedinaca kao znanstvenih i kreativnih mislioca budućnosti. Materijali za provedbu aktivnosti uključuju: Radni lis 1 - „Plava umjetnost kroz znanost“ (daroviti učenici) Radni list 2 – „Plava priča svjetlosti”, upute za izvođenje cijanotipije korak-po-korak (učenici s teškoćama- prilagodbe i ilustrirane upute za učenike s teškoćama) Evaluacijski listovi za učenike s teškoćama i darovite te potencijalno darovite učenike Prezentacija kroz aktivnosti Sažetak radionice Ivana Marić Zerdun |
Osnovna škola Trilj |