2023-03-13 13:38:00

''I kamen ima dušu – Suhozid''

Treću godinu zaredom, učenici, sada 4.a, i njihove voditeljice Ana Ćaleta i Antonija Marasović prošli su na Javnom pozivu CI SDŽ-e u programu ''Čuvari baštine''. Ove godine pridružili su ime se i učenici 2. razreda PŠ Grab s učiteljicom Niveskom Juraga Kovačev.

Ovogodišnja tema Javnog poziva Centra izvrsnosti bila je “Mudre glave, mlade ruke”, a odnosi se na prenošenje znanja i vještina starijih generacija na djecu i mlade.

 

 

Ponukani izgledom krajolika u kojem žive i u kojem se susreću sa suhozidom, ponegdje očuvanim, ponegdje porušenim, odlučili su istražiti podrijetlo, svrhu, način izgradnje suhozida, steći vještine gradnje te i sami izgraditi suhozid.

       

Pratili su natjecanja mještana koji su osvajali prva mjesta u izradi suhozida. To je dodatno pojačalo interes učenika kao i radionica ( https://www.ferata.hr/udruga-gaius-laberius-odrzala-radionicu-suhogradnje-za-djecu/ ) koju su članovi Udruge Gaius Laberius povodom Mihovilskih dana u Trilju organizirali za učenike i sve zainteresirane.

Učenici su oduševljeni i visoko motivirani znanjem i vještinama odraslih koje i sami žele steći. Zamolili su za partnerstvo Udrugu Gaius Laberius, čiji su članovi vrsni suhozidari i usko surađuju s krovnom Udrugom za zaštitu suhozida Dragodid. Zamolili su za suradnju i starije ljude koji su im izvor bogatih i autentičnih informacija iz prve ruke. Tako učenici projektom povezuju ljude različite dobi i zanimanja, odnosno, grade temeljiti i čvrsti zid koji doslovno i u prenesenom značenju svome mjestu ostavlja trajni trag ljepote u kamenu.

 

Plan projekta sastoji se od tri glavne etape s nekoliko razina koje se odvija od početka studenoga i trajat će do kraja travnja :

1. etapa je prikupljanje informacija timskim i suradničkim radom o suhozidu na Internetu i od starijih; izrada umnih mapa s informacijama; dogovaranje suradnja s udrugama koje se bave suhozidom, pojedincima i Gradom; edukacija i radionice majstora suhozida u školi i na terenu u Grabu, Trilju i  okolici.

      

2. etapa sastoji se od izrade likovnih i literarnih radovi na temu suhozida objavljenih na školskom panou; učenje vještine gradnje suhozida, gradnja suhozida u školskom dvorištu s natpisom i važnim informacijama o suhozidu; gradnje suhozida na Gardunu s članovima Udruge Gaius Laberius ispred crkve svetog Petra uz ogromni prirodni kamen i oblikovanje cvijetnjaka/travnjaka; obnova suhozida korisnog zajednici i očuvanju kulturne baštine s članovima Udruge Gaius Laberius

             

3. etapa je objava predavanja s članovima projekta, izrada i objava videa o tijeku projekta, izrada i objava digitalne knjige, objava članaka na web stranici škole, društvenim mrežama,  lokalnom radiju, ŽSV-u učitelja razredne nastave, pokretanje komunikacije i suradnje s drugim mjestima koja njeguju prenošenje vještine gradnje suhozida u Republici Hrvatskoj i šire, predstavljanje projekta u gradskoj kinodvorani, ako bude moguće) i na Konferenciji Centra izvrsnosti.

 

 

''Cilj: Program CI baštine namijenjen je visokomotiviranim i potencijalno darovitim učenicima u

umjetničkom i humanističkom području. Program „Čuvari baštine“ za cilj ima poticanje izgradnje

osobnog, kulturnog i zavičajnog identiteta stvaranjem originalnih sadržaja kroz osmišljavanje,

provedbu i prezentaciju interdisciplinarnih projekata na temu baštine.

Ishodi - Učenici će moći:

● Produbiti znanja u području baštine, kulture, umjetničkog i humanističkog područja izvan

školskog gradiva.

● Usvojiti korake u izradi projekta - od ideje i provedbe do primjene i prezentacije.

● Razvijati inovativnost, kreativnost, informacijsku i digitalnu pismenost.

● Razvijati istraživačko, projektno i suradničko učenje i ponašanje.

● Usvojiti vrijednosti vezane uz važnost okoline u kojoj žive i baštine koja ih okružuje.

● Ojačati samopoštovanje i razvijati pozitivnu sliku o sebi.

● Razvijati vještine evaluacije i samoevaluacije te (samo)prezentacije.

● Surađivati s vršnjacima u planiranju i provedbi zadataka te razvijati suradničke i

komunikacijske vještine, kao i vještine timskog rada.

Namjena: Program „Čuvari baštine“ namijenjen je potencijalno darovitim i visokomotiviranim

učenicima, odnosno razvoju svijesti o potrebi očuvanja prirodne i kulturne zavičajne baštine uz

razvijanje generičkih kompetencija inovativnosti, kreativnosti, sposobnosti kritičkog mišljenja,

informacijske i digitalne pismenosti te sposobnosti za istraživački i suradnički rad kod učenika.

Provodi se projektno u matičnim školama, po mogućnosti uz ostvarenje suradnje s drugim

školama, institucijama i udrugama na lokalnoj razini.

Nositelji: CI SDŽ; matične škole, koordinatori projekta

Sudionici: zainteresirani učenici i odgojno-obrazovni djelatnici čije su škole odabrane za

sudjelovanje u projektu temeljem javnog poziva

Način realizacije: Program će se provoditi u matičnim školama kao interdisciplinarna

izvannastavna aktivnosti, a način realizacije ovisit će o ideji i načinu provedbe pojedinog projekta,

organizaciji unutar škole te ostvarenoj suradnji s drugim ustanovama. Provedba programa završava

prezentacijom projekata na učeničkoj konferenciji.

Način vrednovanja: na razini škole ovisi o organizaciji u školi; (samo)evaluacija uključenih

učenika i odgojno-obrazovnih djelatnika; na razini SDŽ- prezentacija na konferenciji i nagrade za

najuspješnije.

Vremenik: tijekom nastavne godine, u skladu s planom provedbe pojedinog projekta.''

 

Učiteljica: Ana Ćaleta


Osnovna škola Trilj