Kruna projekta – Gradnja suhozida
Autor: Administrator , 15. 5. 2023.
Kruna projekta – Gradnja suhozida Konačni rezultat projekta ''I kamen ima dušu – Suhozid'' stjecanje je vještine gradnje suhozida. Učenici su gradnjom suhozida u školskom dvorištu s natpisom o vrstama, važnosti, podrijetlu i rasprostranjenosti gradnje suhozida prezentirali stečene vještine.
Gradnja novog suhozida realizirana je s članovima Udrugoe Gaius Laberius. Vrijedni učenici 8.a razreda OŠ Trilj pomogli su s lokaliteta utovariti kamenje u kamion. Roditelj učenika, Jure Simunić, dovezao je kamenje koje su učenici prenijeli do mjesta gradnje suhozida. Predsjednik Udruge Gaius Laberius, Damir Banić, pojasnio je učenicima korak po korak gradnju suhozida i uključio ih u svaku pojedinu etapu.
Svi su s velikim entuzijazmom i radošću pristupili gradnji. Nakon sati i sati uloženog truda i rada, nastao je spomenik suhozidu u školskom dvorištu. Izgrađen je trajni podsjetnik na važnost suhozida, tradiciju i projekt koji su učenici ostvarili u suradnji s Centrom izvrsnosti u okviru programa ''Baština''.
Osim gradnje suhozida, učenici su se tijekom projekta stvaralački izražavali u likovnom i jezičnom području. Kako je suhozid zaštićeno kulturno dobro i u Italiji, u činkvini, talijanskoj narodnoj pjesmi, pisali su na temu suhozida.
Razvijali su jezične kompetencije na primjeru intervjua s umirovljenikom Franom Glavanom i njegovom suprugom, Ivom Glavan. Dogovarali su se u skupinama, pisali, čitali, pripremali izlaganja i sl.
Na satu Likovne kulture crtali su suhozid. Nakon promatranja suhozida u prirodi, fotografiranja i opisivanja nastali su predivni likovni radovi spremni za izložbu u kombinaciji s činkvinama.
Uz navedene, učenici su razvijali i digitalne vještine i kompetencije. Svaki učenik je napravio prezentaciju o suhozidu i razrednom projektu. Učenici rade i video od fotografija nastalih tijekom projekta. Video sadržava i zračne snimke suhozidova na triljskom području, intervju s umirovljenicima i njihovim pričama o suhozidu u prošlosti, upute suhozidača, rezultate ankete o suhozidu. Sve navedene aktivnosti pronašle su mjesto i u digitalnoj knjizi, odnosno Book Creatoru.
Projekt je važan i zanimljiv za zajednicu jer povezuje osobe različite dobi, od dječje do umirovljeničke, sa zajedničkim ciljem i jednakim oduševljenjem te se odnosi na prenošenje znanja i vještina starijih generacija na djecu. Pripadnici starije generacije uvijek su voljni prenijeti svoja znanja na mlađe. Tako popunjavaju svoje slobodno vrijeme i istovremeno su koristni članovi društva.
Učenici kroz provedbu projekta grade međusobne kvalitetne suradničke odnose te odnose s drugim članovima lokalne zajednice, uče s poštovanjem od starijih.
Obrazlažu ulogu, utjecaj i važnost povijesnoga nasljeđa suhozida i važnost istraživanja povijesti za razvoj nacionalnoga identiteta.
Radeći na projektu učenici postaju aktivni članovi društva koji razumiju svoju ulogu i odgovornost u društvu. Razvijaju socijalne vještine, poduzetničke kompetencije i vještine raspolaganja novcem. Razvijaju prijateljske odnose i toleranciju, uče samostalno iznositi svoje mišljenje i vježbaju vještinu javnog izlaganja i prezentiranja svoga rada.
U ovom projektu Škola je surađivala i nastavit će surađivati s Udrugom Gaius Laberius čiji članovi njeguju tradiciju i vještinu gradnje suhozida, organiziraju natjecanja gradnje suhozida, sudjeluju na natjecanjima i osvajaju prva mjesta. Članovi su za učenike organizirali edukaciju u razredu i radionice na lokalitetima suhozida.
Osamdesetogodišnji umirovljenici primili su učenike na mjestu suhozida iz davnine. Ispričali su priče o gradnji, vremenu i ljudima koji su gradili, dogodovštinama i zanimljivostima iz njihove prošlosti koje su vezane za suhozid, odgovarali su na pitanja učenika. Kod članova šire društvene zajednice učenici su potražiti stare fotografije s motivom suhozida te istražili i zapisali zanimljivosti o njima.
Navedena suradnja ugodna je, korisna i zanimljiva svima te ostavlja i vrijedan pisani trag.
Učenici OŠ Trilj istražili su i javnosti predstavili bogato kulturno naslijeđe, vještinu gradnje suhozida, UNESCO-m zaštićenu nematerijalnu kulturnu baštinu. U svome mjestu animirali su osobe različite životne dobi te potaknuli starije na prenošenje znanja mlađima, druženje i aktiviranje u društvu. U suradnji s članovima Udruge Gaius Laberius realizirali su projekt važan za Grad Trilj i Županiju jer suhozid veže ljude u Republici Hrvatskoj i u mnogim europskim zemljama.
Ovo je bila prigoda za prezentaciju OŠ Trilj, razmjenu iskustava o gradnji suhozida na različitim područjima. U Gradu se osjetilo pozitivno ozračje i ponos na vrijednosti baštine koju trebamo njegovati svi zajedno.
Ana Ćaleta
Matična škola i PŠ Košute
1. 8:00-8:45
2. 8:50-9:35
3. 9:40-10:25
VELIKI ODMOR 10:25-10:40
4. 10:45-11:30
5. 11:35-12:20
6. 12:25-13:10
PŠ Grab
1. 7:45-8:30
2. 8:35-9:20
3. 9:25-10:10
VELIKI ODMOR 10:10-10:25
4. 10:30-11:15
5. 11:20-12:05
6. 12:10-12:55
IZJAVA
Poštovani, kao v.d. ravnatelja Osnovne škole Trilj, ovim putem želim obavijestiti javnost i nadležne institucije o incidentu koji se dogodio u našoj školi jutros, 23. svibnja 2025. godine, oko 8:45 sati. Tijekom malog odmora, u prostoru školskog sanitarnog čvora došlo je do sukoba između učenika, prilikom kojeg je jedan od njih aktivirao suzavac. Kao posljedica toga, nekoliko učenika zadobilo je lakše tjelesne ozljede te su hitno prevezeni u najbližu zdravstvenu ustanovu. Osim izravno pogođenih učenika, veći broj djece i djelatnika škole požalio se na simptome izloženosti suzavcu, uključujući kašalj, iritaciju očiju i poteškoće s disanjem. U suradnji s nadležnim službama odmah smo poduzeli sve potrebne mjere – prostor škole u kojemu je bačen suzavac je evakuiran te su pozvani policija i hitna pomoć. Zbog izvanredne situacije i u cilju zaštite zdravlja i sigurnosti učenika i djelatnika, nastava u za učenike od petog do osmog razreda Matične škole danas je obustavljena. Roditelji su obaviješteni, a učenici će biti upućeni kućama uz preporuku da se, ukoliko osjete bilo kakve simptome, jave svome liječniku. Škola će u potpunosti surađivati s nadležnim tijelima u utvrđivanju okolnosti incidenta te će se prema odgovornima poduzeti odgovarajuće mjere u skladu s propisima i pravilnicima. Sigurnost naših učenika i djelatnika uvijek nam je na prvom mjestu. Iskreno nam je žao zbog svega što se dogodilo i zahvaljujemo svima koji su brzo reagirali i pomogli u rješavanju ove situacije. v.d. ravantelja Davor Hrgović