Kruna projekta – Gradnja suhozida
Autor: Administrator , 15. 5. 2023.
Kruna projekta – Gradnja suhozida Konačni rezultat projekta ''I kamen ima dušu – Suhozid'' stjecanje je vještine gradnje suhozida. Učenici su gradnjom suhozida u školskom dvorištu s natpisom o vrstama, važnosti, podrijetlu i rasprostranjenosti gradnje suhozida prezentirali stečene vještine.
Gradnja novog suhozida realizirana je s članovima Udrugoe Gaius Laberius. Vrijedni učenici 8.a razreda OŠ Trilj pomogli su s lokaliteta utovariti kamenje u kamion. Roditelj učenika, Jure Simunić, dovezao je kamenje koje su učenici prenijeli do mjesta gradnje suhozida. Predsjednik Udruge Gaius Laberius, Damir Banić, pojasnio je učenicima korak po korak gradnju suhozida i uključio ih u svaku pojedinu etapu.
Svi su s velikim entuzijazmom i radošću pristupili gradnji. Nakon sati i sati uloženog truda i rada, nastao je spomenik suhozidu u školskom dvorištu. Izgrađen je trajni podsjetnik na važnost suhozida, tradiciju i projekt koji su učenici ostvarili u suradnji s Centrom izvrsnosti u okviru programa ''Baština''.
Osim gradnje suhozida, učenici su se tijekom projekta stvaralački izražavali u likovnom i jezičnom području. Kako je suhozid zaštićeno kulturno dobro i u Italiji, u činkvini, talijanskoj narodnoj pjesmi, pisali su na temu suhozida.
Razvijali su jezične kompetencije na primjeru intervjua s umirovljenikom Franom Glavanom i njegovom suprugom, Ivom Glavan. Dogovarali su se u skupinama, pisali, čitali, pripremali izlaganja i sl.
Na satu Likovne kulture crtali su suhozid. Nakon promatranja suhozida u prirodi, fotografiranja i opisivanja nastali su predivni likovni radovi spremni za izložbu u kombinaciji s činkvinama.
Uz navedene, učenici su razvijali i digitalne vještine i kompetencije. Svaki učenik je napravio prezentaciju o suhozidu i razrednom projektu. Učenici rade i video od fotografija nastalih tijekom projekta. Video sadržava i zračne snimke suhozidova na triljskom području, intervju s umirovljenicima i njihovim pričama o suhozidu u prošlosti, upute suhozidača, rezultate ankete o suhozidu. Sve navedene aktivnosti pronašle su mjesto i u digitalnoj knjizi, odnosno Book Creatoru.
Projekt je važan i zanimljiv za zajednicu jer povezuje osobe različite dobi, od dječje do umirovljeničke, sa zajedničkim ciljem i jednakim oduševljenjem te se odnosi na prenošenje znanja i vještina starijih generacija na djecu. Pripadnici starije generacije uvijek su voljni prenijeti svoja znanja na mlađe. Tako popunjavaju svoje slobodno vrijeme i istovremeno su koristni članovi društva.
Učenici kroz provedbu projekta grade međusobne kvalitetne suradničke odnose te odnose s drugim članovima lokalne zajednice, uče s poštovanjem od starijih.
Obrazlažu ulogu, utjecaj i važnost povijesnoga nasljeđa suhozida i važnost istraživanja povijesti za razvoj nacionalnoga identiteta.
Radeći na projektu učenici postaju aktivni članovi društva koji razumiju svoju ulogu i odgovornost u društvu. Razvijaju socijalne vještine, poduzetničke kompetencije i vještine raspolaganja novcem. Razvijaju prijateljske odnose i toleranciju, uče samostalno iznositi svoje mišljenje i vježbaju vještinu javnog izlaganja i prezentiranja svoga rada.
U ovom projektu Škola je surađivala i nastavit će surađivati s Udrugom Gaius Laberius čiji članovi njeguju tradiciju i vještinu gradnje suhozida, organiziraju natjecanja gradnje suhozida, sudjeluju na natjecanjima i osvajaju prva mjesta. Članovi su za učenike organizirali edukaciju u razredu i radionice na lokalitetima suhozida.
Osamdesetogodišnji umirovljenici primili su učenike na mjestu suhozida iz davnine. Ispričali su priče o gradnji, vremenu i ljudima koji su gradili, dogodovštinama i zanimljivostima iz njihove prošlosti koje su vezane za suhozid, odgovarali su na pitanja učenika. Kod članova šire društvene zajednice učenici su potražiti stare fotografije s motivom suhozida te istražili i zapisali zanimljivosti o njima.
Navedena suradnja ugodna je, korisna i zanimljiva svima te ostavlja i vrijedan pisani trag.
Učenici OŠ Trilj istražili su i javnosti predstavili bogato kulturno naslijeđe, vještinu gradnje suhozida, UNESCO-m zaštićenu nematerijalnu kulturnu baštinu. U svome mjestu animirali su osobe različite životne dobi te potaknuli starije na prenošenje znanja mlađima, druženje i aktiviranje u društvu. U suradnji s članovima Udruge Gaius Laberius realizirali su projekt važan za Grad Trilj i Županiju jer suhozid veže ljude u Republici Hrvatskoj i u mnogim europskim zemljama.
Ovo je bila prigoda za prezentaciju OŠ Trilj, razmjenu iskustava o gradnji suhozida na različitim područjima. U Gradu se osjetilo pozitivno ozračje i ponos na vrijednosti baštine koju trebamo njegovati svi zajedno.
Ana Ćaleta
Matična škola i PŠ Košute
1. 8:00-8:45
2. 8:50-9:35
3. 9:40-10:25
VELIKI ODMOR 10:25-10:40
4. 10:45-11:30
5. 11:35-12:20
6. 12:25-13:10
PŠ Grab
1. 7:45-8:30
2. 8:35-9:20
3. 9:25-10:10
VELIKI ODMOR 10:10-10:25
4. 10:30-11:15
5. 11:20-12:05
6. 12:10-12:55
IZVRSTAN USPJEH NAŠIH UČENIKA NA MEĐUNARODNOM NATJECANJU DABAR
Sudjelujući i na ovogodišnjem međunarodnom natjecanju Dabar , koje promiče računalno razmišljanje i informatičke vještine, a sastoji se od niza izazovnih zadataka osmišljenih od strane stručnjaka iz pedesetak zemalja, učenici naše škole postigli su odlične rezultate. Svojim znanjem i trudom istaknuli su se među 51220 učenika, pokazujući izvrsnu logiku i kreativnost u rješavanju izazovnih zadataka. Među 10% najuspješnijih našli su se: Klara Galić, Ana Latinac, Doris Vukelja, Mateo Brnas, Eli Šušnjara, Nola Alebić (2. razred); Domagoj Gusić (4.razred); Mia Svalina (5. razred). Posebno čestitamo učenicima Marku Gusiću (1. razred) i Marti Žolo (6. razred) na osvojenom 1. mjestu s maksimalnim brojem bodova. Ponosni smo što su naši učenici dio ove priče koja motivira sve nas za daljnji napredak i uspjehe!