„Putovanje u čarobni svijet održive mikrofarme: Učenici OŠ Trilj zaronili u ekološku pustolovinu u Krušvaru"
Autor: Ivana Marić Zerdun, 17. 10. 2023.
U utorak, 17. listopada 2023., učenici 4. razreda Osnovne škole Trilj s razrednom učiteljicom Ivanom Tadinac i voditeljicom Ivanom Marić Zerdun posjetili su mikrofarmu u Krušvaru (d.o.o. Održivo) kao dio terenske nastave. Ova mikrofarma smještena je na imanju obitelji Bota.
Tijekom stručnog vodstva Hrvoja Bote, predavanja i radionica, učenici su spoznali proces rasta i razvoja biljaka, od klijanja sjemena do sazrijevanja ploda. Također, naučili su o važnosti ptica, žaba, zmija, šišmiša i kukaca u ekosustavu. Osvijestili su važnost i prednost postavljanja solarnih panela na krov kuće kao primjer obnovljivog izvora energije. Osvijestili su pametno osmišljavanje gradnje kuće s više staklenih stijenki prema jugu i prirodnih gradivnih materijala (sječka konoplje i hrastovo drvo). Vidjeli su blokove od prešane konopljine sječke koji su osnovni gradivni element kuće. Opisali su način korištenja kišnice za piće i pranje rublja i posuđa. Vidjeli su kompostište i spoznali način funkcioniranja sustava unutar njega te važnost gujavica u procesu razgradnje organskih tvari. Vidjeli su različite vrste voća i povrća, a sudjelovali u izdvajanju i pripremi sjemena za sijanje. Vidjeli su ručne alate za obradu tla i važnost prekrivanja tla sječkom da bi se spriječilo odnošenje hranjivog površinskog sloja. Naučili su važnost uzgoja sezonskih prehrambenih i ljekovitih biljaka bez primjene industrijskih sredstava za zaštitu bilja te korištenja mreže protiv štetnih kukaca. Domaćin je naglasio da koriste sjemenje starih sorti i redovito sudjeluju na sajmovima razmjene sjemena te da poštuju kalendar sadnje i sjetve.
Ivana Bota održala je radionicu o razvoju biljaka iz sjemena preko stabljike, cvijeta i ploda do ponovnog sjemena. Osim sjemenom opisala im je i druge načine razmnožavanja, korijenom, listom, stabljikom kao primjerima vegetativnog razmnožavanja. Objasnila je važnost kukaca korisnih za oprašivanje te važnost izrade skloništa za ptice i šišmiše. Pokazala im je izgled i objasnila važnost solitarne pčele na oprašivanje, objasnila im je da takve pčele žive samostalno tj. da se ne roje.
Posjeta mikrofarmi kod učenika je osvijestio mogućnost i važnost povezanosti čovjeka s prirodom. Posjet farmi pružio je učenicima univerzalne pouke o održivosti, odgovornosti prema okolišu i razumijevanju prirodnih ciklusa.
Ivana Marić Zerdun, školska koordinatorica projekta BioMOZAIK
Zajedno za zelenu, konkurentnu i uključivu Europu
Matična škola i PŠ Košute
1. 8:00-8:45
2. 8:50-9:35
3. 9:40-10:25
VELIKI ODMOR 10:25-10:40
4. 10:45-11:30
5. 11:35-12:20
6. 12:25-13:10
PŠ Grab
1. 7:45-8:30
2. 8:35-9:20
3. 9:25-10:10
VELIKI ODMOR 10:10-10:25
4. 10:30-11:15
5. 11:20-12:05
6. 12:10-12:55